تحلیل محتوای کتاب تاریخ(1) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته ادبیات و علوم انسانی بر مبنای عوامل خلاقیت گیلفورد |
کد مقاله : 1012-CNF |
نویسندگان |
سیدجاوید مجیدی نژاد *1، مهرداد درخشنده2، سید بهرام مجیدی نژاد3، علی معصومی4 1دبیر تاریخ شهر دهدشت 2دبیر تاریخ منطقه دیشموک 3دبیر علوم اجتماعی منطقه دیشموک 4آموزگار ابتدایی اموزش و پرورش شهر دهدشت |
چکیده مقاله |
تحلیل محتوا یکی از مباحث مهم و کاربردی است که پژوهشگران با استفاده از این روش،به وارسی داده های خود می پردازند. روش تحلیل محتوا کمی است و در مباحث علوم نظری کاربرد زیادی دارد. از این طریق می توان به تحلیل گفتار، نوشتار، از قبیل مقالات، کتاب ها، سخنرانی ها، فیلم، حرکات، ، لحن به کار رفته در کلام و غیره پرداخت هدف اصلی در این تحقیق،تحلیل محتوای کتاب تاریخ (1) ایران و جهان باستان ،رشته ادبیات و علوم انسانی پایه دهم بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد است.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوا و کاربردی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی تاریخ (1) ایران و جهان باستان ،در سال تحصیلی1400-1399 می باشد و حجم نمونه با حجم جامعه آماری برابر می باشد که برای تحلیل محتوای این کتاب از یک طرح کد گذاری استفاده شده است.ابتدا محتوای کتاب به چهار بخشِ متن، و فعالیت ها، تصاویر و پرسش و پاسخ ها تقسیم شده،سپس کلیه واحد ها با عوامل خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شده و در نهایت واحد ها شمارش و در جدول مربوطه ثبت گردیده تا میزان مطابقت آنها با عوامل خلاقیت گیلفورد، مشخص شود. توجه به بررسی های بعمل آمده که نشان می دهد در محتوای این کتاب با توجه به سطوح خلاقیت گیلفورد به سطوح حافظه شناختی و تفکر همگرا توجه شده است ولی به سطوح دیگر از جمله تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب توجه لازم صورت نگرفته است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا،کتاب درسی تاریخ ، خلاقیت گیلفورد. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |