تأملی بر تدریس مباحثه محور دروس تاریخ در شکلگیری و رشد تفکّر انتقادی با تأکید بر نظریه بازسازی گرایی |
کد مقاله : 1022-CNF |
نویسندگان |
سجاد جلیلیان *1، امیر کریمی2، امیر حسین امامی3 1دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهران 2دانشجوی ارشناسی پردیس فردوسی البرز 3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز: |
چکیده مقاله |
امروزه بیش از هر زمان دیگری لزوم توجه بیشازپیش به دروس مرتبط با آموزش تاریخ در ابعاد مختلف آموزشی و پرورشی احساس میشود. دراینبین، گرایش به استفاده از سناریوهای مختلف در روشهای تدریس بهعنوان امری ضروری و اجتنابناپذیر میباشد. برخلاف روشهای سنّتی تدریس تاریخ، در روشهای تأملمحور که با محوریت مباحثه شکل میپذیرد، اطلاعات بهصورت مستقیم انتقال داده نمیشوند، بلکه افراد طی مراحلی به تفکّر واداشته شده و در هر مرحله از آموزش به کشف مسئله یا حل مشکل هدایت میشوند. در این راستا نظریات بازسازی اجتماعی در آموزش با تأکید بر لزوم اصلاح و توسعه زندگی اجتماعی با تکیهبر فضایی باز مشارکتی و آزادانه نظرات و عقاید خود را مطرح میسازد تا اقدام به شکلگیری و بسط تفکّر انتقادی در دانشآموزان باشد. در پاسخ به سؤال مقاله که نقش آموزش مباحثه محور تاریخ در رشد تفکّر انتقادی بر اساس مؤلفههای موجود در نظریات بازسازی چیست، صحت فرضیه تأثیرات بهکاربردن روش تدریس مباحثه محور دروس تاریخی در رشد تفکّر انتقادی دانشآموزان بر اساس مؤلفههای نظریات بازسازی گرایی اجتماعی مورد تایید قرار می-گیرد. بر این اساس در این نگاشته روش کیفی توصیفی-تبیینی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و با استفاده از ابزار فیشبرداری مورد استفاده قرارگرفته است. یافتههای مقاله نشان میدهد که تدریس مباحثه محور دروس تاریخی، در افزایش تفکّر انتقادی دانشآموزان بر اساس مؤلفههای نظریات بازسازی نقش مهمی را ایفا مینماید. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، تدریس مباحثه محور، تفکّر انتقادی، بازسازی گرایی. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |