عوامل مؤثر بر ارتقا بخشی به کیفیت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو معلّمان رشته تاریخ )مطالعه موردی پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان البرز(
کد مقاله : 1033-CNF
نویسندگان
امیر کریمی1، سجاد جلیلیان *2
1دانشجوی ارشناسی پردیس فردوسی البرز
2دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهران
چکیده مقاله
امروزه یکی از دغدغههای اصلی در نظامهای آموزشی دانشگاهی، ترمیم کاستیهای موجود در جهت ارتقا
بخشی به فرایند آموزش میباشد. شناسایی و سنجش چالشهای موجود دانشجویان بهعنوان مخاطبان
اصلی آموزش میتواند بسترهای لازم را بهمنظور ارائه راهبردهای متناسب آموزشی فراهم نماید. نگاشته
حاضر باهدف ارزیابی کمّی عوامل مؤثر بر آموزش شامل روش تدریس، فضای مجازی، امکانات آموزشی
و محتوای آموزشی از دیدگاه دانشجو معلّمان رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان البرز طراحی و
اجراشده است. این مطالعه به روش کمّی و تحلیلی با بهرهگیری از پرسشهای 64 نفر از دانشجو معلّمان
آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان البرز با بهرهگیری از پرسشنامه محقق صورت گرفته است. روایی
پرسشنامه با دو روش اعتبار محتوا و نیز اعتبار سازهای و پایائی آن با کمک آلفای کرونباخ ) 830.0 ( مورد
نسخه 24 و آزمونهای آماری مورد تجزیهوتحلیل آماری قرارگرفته SPSS تأیید و با کمک نرمافزار آماری
است. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که دانشجو معلّمان موردمطالعه روشهای تدریس نوین را مطلوب
ارزیابی کرده و امکانات آموزشی را مؤثرترین عرصه در آموزش تاریخ میدانند. همچنین کارایی فضای
مجازی در آموزش تاریخ مطلوب دانسته نشده و محتوای آموزشی را در رشد مهارتهای معلّمی ناکافی
و ناکارآمد قلمداد میکنند؛ بنابراین به نظر میرسد اتخاذ رویکردی نوین با بهرهگیری از روشهای مناسب
و کارآمد در آموزش دروس تاریخ ضرورت اصلی در ارتقای کیفیت آموزشی در نگاه دانشجو معلمان رشته
تاریخ میباشد و بر این اساس بهینهسازی و تقویت بخشی نقاط مذکور از ضروریات اصلی این مقوله به
شمار میرود.
کلیدواژه ها
کیفیت آموزش، کیفیت تدریس، دانشگاه فرهنگیان، آموزش تاریخ.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر