تاریخ و راهبردهای موثر آموزشی با به کارگیری فناوری |
کد مقاله : 1035-CNF |
نویسندگان |
فاطمه صفایی *1، محمد عظیمی2 1علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر اردبیل 2گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
توجه به تاریخ و دگرگونی های آن این فرصت را به انسان عرضه می کند که از آنچه دیگران انجام داده اند درس عبرت بگیرد. تاریخ فراز و نشیبهای مهم از نسلهای بسیار دور را برای انسان گزارش میکند و برای او عبرت آموز است تا اشتباهات نسلهای گذشته تکرار نشوند. هر گونه اقدام مثبت در جهت درک دقیق، سریع و آسان پدیدههای تاریخی میتواند در رسیدن به اهداف یاری گر باشد مدارس اولین مکان برای آموزش علوم تاریخی میباشند که معلمان وظیفه نقش آفرینی را در حوزه تدریس و آموزش تاریخ بر عهده دارند. ظهور فضای مجازی و انتقال سریع و حجیم اطلاعات در آن موجب شده تدریس سنتی و قدیمی در مدارس، جای خود را به فناوری های نوین بدهد. بنابراین معلمان باید در راستای اصل جهانی شدن، از این رویکرد باز نمانند و تدریس خود را مشتمل بر فناوری نوین قرار دهند. یافته ها نشان می دهد که برای تحقق راهبرد های موثر در آموزش و یادگیری درس تاریخ، باید از روش ها و فنون به روز استفاده شود. به دلیل رویداد مدار و حادثه مدار بودن اتفاقات تاریخی، درک بهتر مطالب درسی توسط دانش آموزان نیاز به فناوری و تکنولوژی های نوین آموزشی دارد. رویداد هایی نظیر استفاده از فضای مجازی، آموزش به همراه نمایش فیلم و مستند، استفاده از نقشه ها، بازی ها و امکانات رایانه ای نمونه ای از روش های تدریس نوین برای درس تاریخ می تواند باشد. |
کلیدواژه ها |
تاریخ، فناوری، تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |