روش مشارکتی در تدریس درس تاریخ
کد مقاله : 1036-CNF (R1)
نویسندگان
فرشته لطیف پور *1، مریم دریکوندی2
1کارمند
2دانشجو
چکیده مقاله
چکیده
از جمله روش های فعالی که امروزه توجه صاحب نظران تعلیم وتربیت را به خود جلب کرده است ، روش یادگیری مشارکتی است . تاثیر یادگیری مشارکتی از طریق آموختن با هم بر رشد مهارت اجتماعی دانش آموزان طراحی و اجرا شد . روش مشارکتی یکی از رویکردهای تدریس است که دانش آموزان را درگیر خود آموزی ومسئولیت پذیری می کند. هدف کلی این روش درگیر کردن فراگیران بطور فعال در تعاملات کلامی و همکاری می باشد. در این شیوه دانش آموزان در قالب گروه های ناهمگن با نظارت معلم به فعالیت و یادگیری می پردازند چنین یادگیری هم لذت بخش و هم پایدار است . یکی از اهداف تدریس درس تاریخ پرداختن به نگرش ها و ارزش هاست و دانش آموزان دو وظیفه درسی و اجتماعی را برعهده دارند . لذا ارائه درس تاریخ به روش مشارکتی به عنوان تدریس خودجوش در امر یاددهی – یادگیری مقاطع مختلف تحصیلی تاثیرات شگرفی به جای می گذارد .این مطالعه با هدف بررسی روش مشارکتی در تدریس درس تاریخ به روش کتابخانه ای و با استفاده از گردآوری مطالب از منابع مکتوب انجام شده است . به عنوان یک یافته از این مطالعه می توان گفت که فعالیت های مشارکتی کیفیت یادگیری را بهبود می بخشد ، در این رویکرد از یادگیری فرصت هایی پدید می آید که یادگیرندگان در موقعیت های کارگروهی و تعامل چهره به چهره به درهم آموزی و انتقال آموخته ها به یکدیگر کمک می کنند .
کلیدواژه ها
روش مشارکتی ، تدریس تاریخ ، روش تدریس معلم .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر