بررسی تاریخ ، فلسفه و ماهیت علم در آموزش تاریخ
کد مقاله : 1064-CNF
نویسندگان
زینب صداقتیان *1، مریم معتمدی2
1مدرس، دانشگاه فنی و حرفه ای دختران خرم آباد
2کوی فلسطین خیابان دوازدهم
چکیده مقاله
دراین مقاله سعی شده روی استفاده ازتاریخ وفلسفه علم وشناخت ماهیت وچیستی علم درآموزش وآموزش تاریخ متمرکز شده که به نظرخیلی مهم واساسی است.فطرت ذاتی نوع انسان ازهمان ابتدایی ترین روزهای آغازخلقت با تولید وآموختن علم سرشته شده است.توجه به تاریخچه،مبانی فلسفی وماهیت و چیستی در مباحث مربوط به آموزش تاریخ برای فهم متعلمین آموزش تاریخ امری ضروری میباشد که موجب افزایش غنای منابع آموزشی میگردد در این مقاله بیشتر به بررسی نقش تاریخ ، فلسفه و ماهیت علم در آموزش تاریخ پرداخته میشود و بدنبال استدلال هایی برای مفید بودن این رویکرد و همچنین به موانعی که بر سر راه این رویکرد و شیوه آموزشی مبتنی بر شناخت و درک از تاریخچه آموزش تاریخ ، فلسفه اصلی آموزش تاریخ و ماهیت کلی آموزش تاریخ به عنوان یک علم قرار دارد پرداخته میشود. در پایان بحث مشاهده میشود که تاریخ، فلسفه و ماهیت علم می توانند در دستیابی به اهداف آموزش تاریخ موثر واقع شوند و این نتیجه اهمیت و ضرورت ورود این موضوعات به تدریس و آموزش تاریخ در دانشگاه ها و همچنین مدارس را می رساند. یافته های بسیاری نشان میدهد که افرودن فلسفه ،ماهیت وچیستی وتاریخچه به بخش های مختلف حوزه آموزش تاریخ در ایجاد درک درست نسبت به علم وافزایش کیفیت آموزش تاریخ درمیان افرادمختلف تأثیرگذار است
کلیدواژه ها
ماهیت علم ، تاریخ علم ، فلسفه علم ، آموزش تاریخ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی