تأثیر کاربرد راهبرد داستان تاریخی بر پیشرفت تحصیلی در درس تاریخ: یک پژوهش آزمایشی |
کد مقاله : 1081-CNF |
نویسندگان |
مجید نیسی *، احمد چنانی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
مقدمه: مدارسی که پرچمدار روش تلقین موضوعات درسی توسط معلم و از بَرکردن مطالب توسط دانشآموز هستند، موجبات کسالت و یکنواختی ذهنی را برای فراگیران درس تاریخ فراهم نموده و پیشرفت تحصیلی آنان را به چالش کشیده اند. هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر داستان تاریخی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر در دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پایه هشتم دوره اول متوسطه بود. روش: جامعه آماری دبیرستانهای پسرانه دوره اول متوسطه آموزشوپرورش منطقه شاوور و روش نمونهگیری نیز نمونهگیری در دسترس که شامل ۶۰ دانشآموز پسر بود؛ ۳۰ نفر از آنان گروه آزمایشی و ۳۰ نفر دیگر گروه کنترل را تشکیل دادند. برای ابزار اندازه گیری یک آزمون پیشرفت تحصیلی درس تاریخ متشکل از آیتمهای چندگزینهای طراحی شد. طرح آزمایشی پسآزمون با گروه کنترل اجرا گردید و تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار spss و روشهای آماری خی دو و آزمون T و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن براون انجام شد. یافته ها: میانگین پیشرفت تحصیلی در درس تاریخ دانشآموزان پسر آموزشدیده با روش داستان تاریخی بیشتر از میانگین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر آموزشدیده با روشهای تدریس جاری و سنتی بود. نتیجه گیری: کاربرد سبک داستان تاریخی به ایجاد تعامل اجتماعی بین مدرسه و دانشآموزان از یکسو و بین خود دانشآموزان از سوی دیگر کمک میکند؛ این امر بهنوبهی خود مهارتهای ارتباطی را بهصورت خودکار توسعه میدهد. علاوه بر این، روش داستان تاریخی با جلبتوجه و تحریک فرایندهای ذهنی دانشآموزان، انگیزه ی یادگیری را ایجاد و درنتیجه سطح پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را در درس تاریخ ارتقا میدهد. |
کلیدواژه ها |
درس تاریخ، داستان تاریخی، متوسطه اول، روش تدریس، راهبرد داستان |
وضعیت: پذیرفته شده |