آموزش تاریخ و لزوم استفاده از مکتب تاریخ نگاری «تاریخ مردم» |
کد مقاله : 1116-CNF |
نویسندگان |
حسین رستمی هفشجانی *1، پدرام شریفی سامانی2 1دانشجوی کارشناسی دبیری تاریخ دانشگاه فرهنگیان لرستان 2دانشگاه شهرکرد |
چکیده مقاله |
یکی از ابزارهای مهم هر حکومتی جهت بقا و تثبیت جایگاه سیاسی، اجتماعی خود، نهاد آموزش و پرورش است. نهادی که نقشی مهم و اساسی در پی ریزی چارچوب فکری و شخصیت سازی افراد یک جامعه و نوع نگرشهای فرهنگی و تاریخی و... آنان را برعهده داشته و خواهد داشت. کتب درسی تاریخ مشخص ترین بخش از دروس نظام آموزش و پرورش است که با مسئله هویت ملی و محلی ارتباط دارد. آگاهی از پیشینه تاریخی سرزمین مادری و میراث گذشتگان از طریق این کتب درسی آموزش تاریخ به دانش آموزان قابل انتقال است اما آن چیزی که مورد جای تامل و بحث این مقاله است بیان مقوله جایگاه هویت ملی و تفکیک میان میهن پرستی یا میهن دوستی در مقابل افراط گرایی یا ناسیونالیسم است. با این پیش فرض، معرفی مکتب تاریخ نگاری تاریخ مردم و موضوع لزوم استفاده از این نوع تاریخ نگاری در کتب درسی آموزش و پرورش در ایران بطور ویژه برای اولین بار در این مقاله بررسی و به عموم صاحب نظران رشته آموزش تاریخ و تاریخ نگاری پیشنهاد داده می شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، تاریخ، هویت ملی، تاریخ مردم، ناسیونالیسم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |