نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه‌ای مرتبط با آموزش تاریخ.
کد مقاله : 1145-CNF
نویسندگان
مریم حجت دوست *
دانشجو، فرهنگیان پردیس کوثر
چکیده مقاله
از مهم‌ترین وظایف دانشگاه فرهنگیان ایجاد صلاحیت حرفه ی معلمی در دانشجویان می باشد که بخشی ازاین صلاحیت ها در قالب واحدهای درسی نظری محقق می گردد و بخش عمده دیگر آن به شیوه ی کارورزی و مهارت آموزی در مدارس می باشد، هدف پژوهش حاضر مطالعه نقش کارآموزی و کارورزی در رشد حرفه ای مرتبط با آموزش تاریخ میباشد. در این پژوهش به بررسی کارورزی و اهمیت آن در رشد حرفه‌ای، اهمیت درس تاریخ، رویکردهای جدید آموزش تاریخ، معایب روش تدریس سنتی و ارائه راهکارهایی برای تدریس موفقیت آمیز درس تاریخ پرداخته شد. نتایج نشان داد که کارورزی یعنی تلاش برای برقراری پیوند نظر و عمل حرفه‌ای، که مهم‌ترین ثمره آن، انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو‌‌‌‌‌معلم می‌باشد. از جمله مواردی که می‌تواند در بهبود دوره‌های کارورزی و افزایش کارایی و قابلیت های دانشجو معلمان کارساز باشد به: انتخاب معلمان مجرب و دارای شایستگی حرفه‌ای به عنوان معلم راهنما، اساتید برگزیده کارورزی عمومی و تخصصی، مدارس پذیرنده کارورز و..‌. حین اجرای برنامه‌های کارورزی اشاره کرد. همینطور با توجه به جایگاه توسعه حرفه‌ای در دانشگاه فرهنگیان، میتوان گفت معلمان در زمینه: محتوا، فرایند، نگرش و دانش، قابلیت ها ، اختیار و.. صلاحیت لازم را کسب کرده و آمادگی دارند که به فراگیران آموزش اثربخشی ارائه دهند. با توجه به بررسی‌ها و تحلیل‌های روایتی دانشجویان می توان نتیجه‌گیری کرد که کارورزی تاثیر بسیار مهم و سازنده‌ای در ایجاد و تقویت مهارت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی دارد.
کلیدواژه ها
معلم، کارورزی، رشدحرفه‌ای، تدریس تاریخ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر