چگونگی مدیریت استرس دانشجویان تاریخ دانشگاه فرهنگیان: رویکرد پدیدارشناسی
کد مقاله : 1151-CNF
نویسندگان
سعید رومانی *1، شجاع عربان2، هدایت رومانی3
1دکتری برنامه ریزی درسی
2استادیار
3مدیر دبستان
چکیده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در ایجاد استرس و نحوه ی کنترل ان در بین دانشجویان تاریخ دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی خرم اباد است .جامعه اماری پژوهش شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پردیس علامه طباطبایی خرم اباد است که تعداد 19 نفر به عنوان نمونه پژوهشی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شد.داده های استخراج شده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و کدگزاری استخراج مضمون های اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند .یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که کادر اموزشی شامل : نقش اساتید و نقش اموزش ، نقش فضا و مقررات دانشگاه شامل : محیط کلی دانشگاه و محیط ساختاری دانشگاه و مقررات حاکم ، نقش محتوا شامل : متناسب بودن با نیاز دانشجو ، مقدار و نحوه ارایه دروس و مطابقت با اهداف است از جمله عواملیست که در افزایش یا کاهش استرس در دانشجویان نقش دارند. همچنین داده های حاصل از پژوهش نحوه ی کنترل استرس توسط دانشجویان شامل :عوامل درونی کنترل استرس و عوامل محیطی نیز را نشان میدهند . یافته های حاصل از پژوهش می تواند جزء برنامه های اصلاحی دانشگاه فرهنگیان جهت کاهش استرس دانشجومعلمان قرار گیر د
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی : مدریت استرس، نقش آموزش واساتید، نقش فضا و مقررات دانشگاه، نقش محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی