تأملی بر تدریس مباحثه محور دروس تاریخ در شکلگیری و رشد تفکّر انتقادی با تأکید بر نظریه بازسازیگرایی |
کد مقاله : 1152-CNF |
نویسندگان |
امیر کریمی1، امیرحسین امامی2، سجاد جلیلیان *3 1دانشجوی کارشناسی پردیس فرهنگیان البرز 2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی البرز 3دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهران |
چکیده مقاله |
امروزه بیش از هر زمان دیگری لزوم توجه بیشازپیش به دروس مرتبط با آموزش تاریخ در ابعاد مختلف آموزشی و پرورشی احساس میشود. دراینبین، گرایش به استفاده از سناریوهای مختلف در روشهای تدریس بهعنوان امری ضروری و اجتنابناپذیر میباشد. برخلاف روشهای سنّتی تدریس تاریخ، در روشهای تأملمحور که با محوریت مباحثه شکل میپذیرد، اطلاعات بهصورت مستقیم انتقال داده نمیشوند، بلکه افراد طی مراحلی به تفکّر واداشته شده و در هر مرحله از آموزش به کشف مسئله یا حل مشکل هدایت میشوند. در این راستا نظریات بازسازی اجتماعی در آموزش با تأکید بر لزوم اصلاح و توسعه زندگی اجتماعی با تکیهبر فضایی باز مشارکتی و آزادانه نظرات و عقاید خود را مطرح میسازد تا اقدام به شکلگیری و بسط تفکّر انتقادی در دانشآموزان نماید. در پاسخ به سؤال مقاله که نقش آموزش مباحثه محور تاریخ در رشد تفکّر انتقادی بر اساس مؤلفههای موجود در نظریات بازسازی چیست، صحت فرضیه تأثیرات بهکاربردن روش تدریس مباحثه محور دروس تاریخی در رشد تفکّر انتقادی دانشآموزان بر اساس مؤلفههای نظریات بازسازیگرایی اجتماعی مورد تایید قرار میگیرد. بر این اساس یاقته مقاله با استفاده از روش توصیفی از نوع کیفی، تحلیلی و با استمداد از نمونهگیری هدفمند در بهرهگیری از نظرات خبرگان و اساتید حوزه تاریخ و علوم اجتماعی در قالب جامعه آماری نخبگانی نشان میدهد که تدریس مباحثه محور دروس تاریخی، در افزایش تفکّر انتقادی دانشآموزان بر اساس مؤلفههای نظریات بازسازی نقش مهمی را ایفا می-نماید. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، تدریس مباحثه محور، تفکّر انتقادی، بازسازی گرایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |