بررسی میزان پردازش مولفه های فبک دربخش تاریخ محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی
کد مقاله : 1211-CNF
نویسندگان
عَذری علیپور *1، مختار ذاکری2
1علوم تربیتی- آموزش و پرورش -
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پردازش مولفه های فبک دربخش تاریخ محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و با استفاده روش تحلیل محتوا است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش های توصیفی و روش آنتروپی شانون استفاده شد. جامعه آماری شامل کتاب های مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی بوده است. ابزارهای اندازه گیری، فرم فیشبرداری و همچنین سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و روایی تحقیق از نظر صاحبنظران و متخصصان فلسفه برای کودکان و برنامه ریزی درسی مورد تأیید واقع گردید نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در محتوای تاریخی کتاب های مطالعات اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی، از بین هدف های مورد برسی فلسفه برای کودکان،« پرورش توانایی مفهوم یابی در تجربه»،«رشد فردی و میان فردی»،«بهبود توانایی استدلال» به ترتیب با ضریب اهمیت 2591/0، 2589/0، 2513/0، بیشترین توجه را به خود اختصاص داده اند. و «پرورش درک اخلاقی» و «پرورش خلاقیت» به ترتیب با ضریب اهمیت 2305/0 ، و 0 ، کمترین میزان توجه را در بخش تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پنجم و ششم به خود اختصاص داده اند.
کلیدواژه ها
آموزش فلسفه برای کودکان، درس مطالعات اجتماعی، تاریخ، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی